Kenali Penyebab Pria Bisa Mandul

Lelaki yang mandul akan menghambat seorang pasangan mempunyai keturunan, walaupun seorang isteri mempunyai tahap kesuburan yang bagus tetapi sang suami mempunyai kualiti sperma yang kurang baik maka akan menjadi penghambat proses kehamilan. Seorang lelaki akan mengeluarkan sperma yang berfungsi untuk membuahi sel telur yang berada pada rahim seorang wanita. Ketika sperma yang dikeluarkan oleh seorang lelaki mempunyai kuantiti dan kualiti yang buruk maka tidak akan mampu membuahi sel telur. Berikut adalah beberapa penyebab yang menjadikan seorang lelaki mandul:
 
Kualitas Sperma

Sperma yang baik mempunyai pergerakan yang cepat dan lincah untuk mencapai sel telur. Percuma mempunyai kuantiti sperma yang baik tetapi pergerakan sperma tidak baik maka tidak akan mapu untuk meraih sel telur. Gaya hidup yang sihat mempengaruhi mortilitas (pergerakan) sperma menjadi lebih yang baik.

Ejakulasi

Ejakulasi yang bermasalah boleh mempengaruhi kualiti dan kuantiti sperma seorang lelaki. Sebahagian orang mengalami penyumbatan pada saluran ejakulasi sehingga aliran sperma tidak lancer yang menyebabkan sperma tidak dapat mencapai sel telur dengan baik. Permasalah ejakulasi disebabkan oleh jangkitan, diabetes, vasektomi dan cacat bawaan. Supaya mengetahui ejakulasi anda baik atau tidak sebaiknya berunding dengan doktor.

Variokel

Variokel merupakan gangguan yang diakibatkan membesarnya pembuluh darah disekitar skrotum. Variokel menaikan suhu di daerah testis yang menyeybabkan kualiti sperma menurun. Variokel ditandai dengan rasa sakit di daerah skrotum yang diakibatkan kerana duduk terlalu lama maupun setelah sukan. Ketika rasa sakit terlalu lama, sebaiknya anda rujuk dengan doktor supaya ada pengendalian lebih lanjut.

Gaya Hidup

Gaya hidup seseorang sangat mempengaruhi kualiti dan kuantiti sperma seseorang. Bagaimanapun juga merokok, minuman beralkohol dan memakai narkoba mempengaruhi kuantiti dan kualiti sperma seseorang yang mengakibatkan seorang lelaki menjadi mandul. Berbanding dengan yang tidak merokok, minuman beralkohol dan memakai narkoba kuantiti dan kualiti sperma lebih baik. Walaupun banyak yang melakukan gaya hidup yang tidak sihat boleh memiliki keturunan tetapi apa anda sanggup kandungan nikotin dan kandungan negative lain menurun kepada anak anda. Ruabahlah gaya hidup anda dan rasakan perubahan yang terjadi, pada mulanya mungkin sukar dan tidak menyenangkan tetapi apabila sudah melewati masa sulit maka anda akan merasakan hal yang lain yang jauh lebih baik.

Riwayat Kesehatan
Seorang lelaki yang pernah mempunyai sejarah kesihatan mengenai organ pembiakan seperti penyakit hernia, dan penyakit berjangkit lain walaupun obesiti pun boleh mempengaruhi kesuburan seorang lelaki. Maka dari itu pentingnya menjaga kesihatan tubuh supaya mempunyai kualiti dan kuantiti sperma yang baik sehingga melahirkan keturunan yang baik pula

Nah itulah perkara yang menyebabkan lelaki menjadi mandul sehingga tidak mampu untuk mempunyai keturunan. Lakukanlah gaya hidup yang sihat, olah raga teratur dan penuhilah keperluan rohani anda supaya mempunyai keturunan yang baik

0 Response to "Kenali Penyebab Pria Bisa Mandul"

Posting Komentar