Inilah Manfaatnya Berhubungan Dua Kali Seminggu Dengan Pasangan


 
Masalah kesuburan tidak hanya terjadi pada seorang wanita, padahal lelaki juga mempunyai masa subur seperti halnya wanita. Hanya saja masa subur lelaki berbeza dengan masa subur wanita. Masa subur pada lelaki adalah ketika lelaki menghasilkan sperma dengan kualiti yang baik dan dalam jumlah yang cukup, hal tersebutlah yang dianggap dalam masa subur lelaki. Masa subur lelaki memang boleh diukur dari spermanya.

Masa subur lelaki tidak mempunyai kitaran bulanan seperti halnya wanita, akan tetapi masa subur lelaki berlaku pagi hari atau semasa musim sejuk. Disaaat iltulah seorang lelaki mempunyai jumlah sperma yang lebih banyak.

Mengetahui kesuburan lelaki sama pentingnya dengan mengetahui kesuburan pasangan wanitanya dalam menentukan sebab-sebab kesulitan memiliki anak. Ujian kesuburan lelaki biasanya dilakukan melalui analisis semen untuk mengetahui jumlah, kualiti, gerakan, dan ciri-ciri lain dari sperma yang dihasilkan sang lelaki.
Pemeriksaan kesuburan lelaki boleh dilakukan dengan hitung sperma (sperm count)

Mempunyai keturunan merupakan dambaan bagi pasangan yang telah berkahwin. Tak heran bila pasangan suami isteri melakukan segala usaha demi mendapatkan keturunan, salah satunya rutin berhubungan intim.

Namun sayangnya, bercinta yang terlalu sering ternyata boleh memberi kesan pada kualiti sperma. Doktor pakar Urologi, Sigit Solichin, dari RSU Bunda Jakarta mengatakan hubungan seks yang dilakukan setiap hari boleh menurunkan kualiti sperma.

Itu sebabnya banyak pasangan yang belum juga dikaruniai keturunan, meski telah bercinta setiap hari.

"Agar dapat terjadi kehamilan, maka diperlukan sperma yang sihat dan jumlah yang cukup. Namun jika pasangan bercinta setiap hari maka hal ini boleh menurunkan kualiti dan jumlah sperma untuk membuahi sel telur," ujarnya pada temu media di RSU Bunda Jakarta, Jumat (12 / 8/2016).

Lantas, berapa kali ideal bercinta dalam seminggu? Sigit mengatakan bahawa bercinta dua kali seminggu termasuk jarak yang sesuai untuk meningkatkan peluang kehamilan.

"Dua kali seminggu jarak yang sesuai. Kualiti sperma juga bagus kerana tidak dipakai terlalu sering," tambahnya.

Peluang kehamilan semakin meningkat jika pasangan melakukan aktiviti bercinta ketika isteri berada pada masa subur. Untuk itu sebaiknya perempuan mempunyai jadual tempoh haid setiap bulan, agar mengetahui kapan masa subur sehingga memperbesar peluang memperoleh keturunan.

0 Response to "Inilah Manfaatnya Berhubungan Dua Kali Seminggu Dengan Pasangan"

Posting Komentar