Bahaya Mengkonsumsi Alkohol Bisa Sebabkan Mandul



Pengambilan alkohol berlebihan memang tidak baik. Kesan buruk juga bakal dirasakan wanita yang mengambil banyak alkohol. Jika dalam satu minggu wanita minum 14 sajian alkohol maka kesuburan akan turun sehingga 18 peratus.

Seperti dikutip Times of India, Minggu (4/9/2016) jika berlebihan pengambilan alkohol wanita berpotensi terganggu kitaran menstruasinya. Selain itu pengambilan alkohol juga boleh membahayakan janin di minggu-minggu pertama kehamilan.

Sementara itu, penggunaan tujuh hingga lapan sajian alkohol dalam satu minggu tak mempengaruhi kesuburan wanita. Meski begitu, penyelidik menyarankan bagi wanita yang sedang ingin mempunyai buah hati agar menjauhi alkohol selama masa kesuburan.

"Jumlah pantang mungkin tidak diperlukan, kerana pengambilan alkohol secara sederhana tidak menjejaskan kesuburan," kata penyelidik dari University College London, Inggeris, Annie Britton.

Jika memang pasangan masih mengalami kesulitan mempunyai buah hati, Britton mencadangkan ada baiknya pasutri setop pengambilan alkohol seperti dikutip dalam British Medical Journal.

Hasil kajian ini diperolehi melalui kajian yang melibatkan 6.120 wanita Denmark berusia 21-45 tahun. Hasilnya terdapat 37 kehamilan daripada 307 kitaran haid para wanita yang memakan lebih daripada 14 sajian alkohol atau lebih dalam seminggu. Sementara itu pada wanita yang tidak minum alkohol terdapat 1381 kehamilan dari 8.054 kitaran haid.

0 Response to "Bahaya Mengkonsumsi Alkohol Bisa Sebabkan Mandul"

Posting Komentar