Penyebab Kemandulan Pada Pria

Bicara tentang kemandulan masih merupakan perkara yang pantang bagi kebanyakan orang, terutama bagi kaum lelaki. Kemandulan masih menjadi masalah yang menyebabkan rasa malu bagi setiap orang, terutama di kalangan lelaki. Kemandulan pada lelaki tentunya merupakan sesuatu yang tidak dinginkan bagi seorang lelaki ataupun bagi pasangan suami-isteri.

Banyak pasangan melalui masa-masa sukar ketika cuba untuk hamil tetapi kehamilan tidak berlaku, dan tidak jarang bagi wanita untuk merasa bertanggung jawab untuk situasi tersebut, tetapi penting untuk diketahui bahawa risiko kemandulan pada perempuan dan laki-laki kira-kira 40 peratus.


Jika anda telah melakukan hubungan seks secara teratur selama lebih daripada satu tahun (atau enam bulan bagi mereka dengan lebih dari 35 tahun), tanpa menggunakan kaedah perancang keluarga, dan anda tidak boleh hamil, maka segeralah melakukan perundingan ke doktor pakar. Kira-kira 90 peratus pasangan dengan masalah kesububuran akhirnya mempunyai bayi selepas berjaya menjalani rawatan kesuburan.

Kemandulan adalah ketidakupayaan pasangan aktif secara seksual tanpa menggunakan kaedah perancang keluarga, kehamilan dalam masa satu tahun.Untuk seorang lelaki dianggap subur, maka kira-kira berapa jumlah sperma yang di pengeluaran?

Analisis air mani atau sperma harus dianalisa daripada beberapa faktor, tidak hanya volume. Hal ini harus dilihat berdasarkan kepekatan sperma, pH (antara 7 dan 8), jumlah total spermatozoa ejakulasi (lebih dari 40 juta / ml), mobiliti (lebih tinggi dari 50%) dan morfologi (lebih besar dari 14% dari normal). Ini akan menjadi analisis semua data yang mendedahkan sama ada seorang lelaki subur atau tidak.
  • Varikokel (dilatasi pembuluh darah di sepanjang korda spermatika) 
  • saiz Testis
  • Gangguan Ejakulasi (ejakulasi pra-matang, songsang, kelantangan rendah) 
  • Prostat (jangkitan prostat)
  • gangguan Hormon
  • Penyakit sirois
  • Diabetes
  • Penyakit Hati
Adapun faktor-faktor lain penyebab kemandulan pada lelaki adalah ubat-ubatan, beberapa antibiotik dan antidepresan, penggunaan ubat-ubatan terlarang atau tidak, tembakau, ganja, alkohol dan steroid anabolik, kemoterapi dan radiasi.

Kemandulan lelaki boleh diklasifikasikan sebagai primer, ketika orang itu tidak pernah subur, atau kedua -orang itu sebelumnya subur, tapi ternyata menjadi subur.

Di antara punca utama kemandulan menengah dapat mengutip varikokel lagi, dan pesakit yang menjalani rawatan kemoterapi dan radioterapi, jangkitan prostat, pasca-vasektomi serta faktor luaran seperti ubat-ubatan dan ubat-ubatan, trauma buah zakar yang teruk, penyakit akut seperti kilasan testis, orquiepididimites (jangkitan pada testis dan epididimis) dan batuk kering juga boleh bertanggung jawab untuk kemandulan lelaki menengah.

0 Response to "Penyebab Kemandulan Pada Pria"

Posting Komentar